Doamna Bovary de Gustave Flaubert

Doamna Bovary personaje cheie: Emma Bovary, Charles Bovary, Monsieur Homais, Madame Homais, Leon Dupuis, Rodolphe Boulanger.

Doamna Bovary Recenzie

Doamna Bovary este un roman scris in jurul anului 1856, avand ca titlu original Madame Bovary, fiind lucrarea romancierului francez Gustave Flaubert. Este una dintre cele mai cunoscute opere din literatura secolului al XIX-lea.

Actiunea se invarte in jurului tinerei Emma care viseaza si cauta necontenit dragostea aceea despre care citeste in cartile amoroase ale epocii, insa soarta face sa moara fara a o gasi. Isi da seama, insa, ca dragostea sotului ei anost, Charles, este singura adevarata si neinteresata.

Actiunea principala se desfasoara intre anii 1830-1840, sub domnia regelui Louis Philippe. Personajele sunt urmarite pana in anul 1856, cand Flaubert isi finalizeaza cartea.

Gustave Flaubert descrie societatea ca fiind una filistina, folosind acelasi termen si in caracterizarea protagonistei Emma. Aceasta este interesata de valorile conventionale, partea materiala a vietii, avand o pozitie de fatada in societate. De asemenea, autorul are tendinta de a crea imagini stratificate pentru a transmite mai multa emotie in descrierile sale.

Din punct de vedere literar, atat romanul, cat si protagonista acestuia au o sorginte romantica. Dar, ca termen literar, aceasta nu se refera doar la dragoste. Mai degraba, este vorba despre o deprindere mentala fantizista, punand in valoare trairi pitoresti. Este vorba despre o persoana romantica ce traieste emotional intr-un spatiu ireal, fiind profunda sau superificiala, in functie de calitatea spiritului sau.

Protagonista Emma Bovary este un personal inteligent, sensibil, destul de bine dducat, dar care tinde sa fie superficiala. Este o persoana fermecatoare, insa frumusetea si rafinamentul pe care le are nu exclud doza de filistinism. Are idei conventionale, face lucruri care reprezinta o violare conventionala a conventionalului, adulterul fiind cel mai conventional mod de a se ridica deasupra conventionalului. Prezinta o pasiune aparte pentru lux, insa aceasta nu o impiedica sa aiba totusi si simt practic si rustic. Farmecul sau fizic si vraja pe care o creeaza datorita vitalitatii de pasare colibri vor subjuga trei barbati, iar fiecare dintre acestia vor vedea altceva in ea: Charles este fascinat de feminitatea si bunatatea sa, Rodolphe apreciaza tandretea unui copil pe care o are in ea, iar in antiteza cu prostituatele cu care era obisnuit, dar de care se plictisise, Leon este incantat de ideea de a avea ca amanta o doamna adevarata.

Lumea Emmei este o luma a visurilor, acestea reflectandu-se in orice activitate a sa. Isi doreste o pozitie sociala, viseaza la o dragoste asemanatoare cu cele din cartile epocii si vrea ca Charles sa ajunga un doctor celebru, cu care ea sa se poata mandri, in calitate de sotie. Chiar si numele fetitei pe care o vor avea are consideratii romantice. Tinde sa aleaga un nume italienesc, insa, in final, se decide asupra numelui Berthe, amintindu-si ca o marchiza ii spusese astfel unei tinere.

De asemenea, si tema ecvestra prezinta un rol deosebit de important in acest roman. Pe tot parcursul sau, calul apar foarte des, fiind un simbol al puterii si al libertatii. In plus, in teoria lui Freud, calul este si simbolul sexualitatii.

Homais este exemplul tipic al filistinului de succes, iar stiinta lui vine din pamflete. Este un las care se ascunde sub masca omului curaj, insa este un tradator, parazit care isi sacrifica demnitatea pentru un venit mai mare. Este razbunator si veninos, insa, in final, multumit de sine.

Gustave Flaubert utilizeaza metoda contrapunctului, ce presupune intrepatgrunderea a doua sau mai multe conversatii sau siruri de ganduri. Metoda mutarii calului, care este dest intalnita si la Austen, este utilizata, deopotriva.

In romanul Doamna Bovary remarcam o miscare continua in interiorul unui capitol. Autorul realizeaza o trece lina de la un usibect la altul sau de la o scena la alta. In comparatie cu alte romane, intr-un capitol este redata o singura scena, iar schimbarea de scena are loc in urmatorul capitol.

Doamna Bovary Rezumat

Romanul incepe cu prezentarea tanarului Charles Bovary care nu se poate adapta in mediul scolastic si ridiculizat de catre noii lui colegi. Charles ramane pe tot parcursul romanului un personal mediocru, lipsit de vigoare. Rateaza primul examen prin care sa devina doctor, iar abia la a doua incercare, reuseste sa devina un doctor de mana a doua intr-o comuna. Dupa ce este repartizat, mama ii aranjeaza casatoria cu o vaduva mai in varsta decat el, dar aceasta moare si ii lasa mai multi bani decat s-ar fi asteptat.

Nu dupa mult timp, Charles se indragosteste iremediabil de Emma, fiica unui pacient de-al dsau, iar cei doi se vor hotari ulterior sa se casatoreasca. Insa, se doveste ca acest mariaj nu se ridica la nivelul asteptarilor fetei. Aceasta spera inca de cand locuia la manastire ca va gasi o iubire ce ii va solutiona toate framantarile sale interioare.

Dupa participarea la o serata extravaganta, Emma incepe sa isi doreasca si mai intens o viata mai sofisticata. Revenirea la tara o aduce pe protagonista in pragul unei depresii puternice, tocmai cand ramane insarcinata. Din dragoste pentru sotia sa, Charles decide sa se muta in Yonville, un orasel mic. Acolo, familia Bovary il cunosc pe farmacistul Homais, un fanfaron care vorbeste foarte mult, si pe Leon, un tanar avocat, plictisit deopotriva de viata ca Emma si caruia ii place sa se afunde ii romane siropoase. Dupa ce o naste pe Bertha, Emma incepe sa se indragosteasca de Leon, cel din urma raspunzand la sentimentele fetei. Dar, pentru ca nu are loc o buna sincronizare intre cei doi, Emma nu este pregatita sa aiba o idila cu acest tanar, mootiv pentru care prin prisma dezamagirii provocate de respingerea fetei, baiatul pleaca la Paris pentru a isi continua studiile.

La un interval destul de scurt de timp dupa plecarea lui Leon, Emma il cunoaste pe Rodolphe care se arata interesat de ea inca de la inceput si care nu ezita sa ii declare iubirea. De aceasta data, Emma nu mai este dispusa sa evite idila, insa din cauza indiscretiei celor doi, locuitorii orasului incep sa barfeasca. Charles este, insa, orbit de dragostea pentru sotia sa si naiv fiind, de fel, nu banuieste nimic. Pe de alta parte, Charles trece si printr-un esec profesional, motiv pentru care Emma se simte si mai dezgustata de sotul sau. Emma planuieste sa plece impreuna cu Rodolphe si fetita ei, insa, pana ca planurile sa se materializeze, Rodolphe o paraseste, lasandu-i o scrisoare protagoniste, care ii frange inima. Aceasta se imbolnaveste foarte rau si este la un pas de moarte.

In ultima parte a romanului, Emma se va regasi cu Leon si va incerca sa isi regaseasca liniste si fericirea alaturi de el. Insa, si aceasta incercare este sortita esecului. Romanul este captivant pana la finalul ultimului capitol, Emma fiind simbolul femeii adulterine, dar nu de dragul de a insela sau pentru placerea trupeasca. Ea isi doreste doar sa gaseasca sufletul pereche la care a visat din copilarie.

Doamna Bovary Citate:

“Discursurile exagerate ascund sentimente mediocre; asa cum preaplinul sufletului se revarsa uneori in metaforele cele mai sterile, pentru ca nimeni, niciodata, nu poate exprima masura exacta a nevoilor, nici a parerilor, nici a durerilor, iar cuvantul omenesc nu este decat un ceaun dogit in care batem ritmuri dupa care sa joace ursul, cand de fapt ne-am dori sa induiosam stelele.”

“Traind printre animale, imprumutase de la ele tacerea si seninatatea.”

“Iubirea, trebuia sa vina pe neasteptate, cu tunete si fulgere – uragan din cer care se prabuseste peste viata, o schimba total, smulge vointele precum frunzele si taraste cu el in furtuna inima.”

“Dar daca m-a iubit din prima zi, atunci in nerabdarea de a ma revedea trebuie sa ma iubeasca si mai mult. Asadar, sa prelungim!”